Persedian Rancangan Pengajaran dan Pembelajaran Harian
Mata Pelajaran : Pendidikan Islam
Tahun : 6
Bilangan Murid : 35 orang
Umur : 12 Tahun
Tarikh : 9/4/2010
Masa : 60 minit
Tajuk : Adab dan Akhlak Islamiyah
Sub Tajuk : Adab Rehlah
Hasil Pembelajaran : Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran pelajar akan dapat ;
a) Menyebut konsep rehlah dengan betul
b) Murid dapat menyebut pekara yang perlu dihindari ketika berehlah
c) Menyatakan adab-adab berehlah
Pengetahuan Sedia ada : Pelajar telah mengetahui tentang pentingnya
kebersihan dalam Islam dan pentingnya menjaga alam sekitar
Penerapan Nilai : Bersyukur, Bersih, Amanah dan Cintakan Alam Sekitar
Sumber P&P : Gambar, Keratan Akhbar dan LCD
Langkah/Masa | Isi Kandungan | Aktiviti P&P | Catatan |
Set Induksi (5minit) | Menunujukkan gambar kawasan rehlah seperti di tepi pantai dan kawasan air terjun yang dicemari oleh sampah sarap. | 1) Murid diminta merenung gambar yang ditayangkan. 2) Murid diminta menyatakan apa yang terdapat dalam gambar yang ditayangkan 3) Guru mengaitkan dengan tajuk hari ini | Kemahiran berfikir: Reflektif Teknik: Sumbangsaran BBM: Gambar |
Langkah 1 (10 minit) | Definisi Rehlah | 1) Guru menerangkan konsep rehlah dan berkongsi pengalaman murid-murid ketika berehlah. Murid melihat tayangan Video berkaitan tempat-tempat yang sesuai untuk berehlah 2)Murid menyenaraikan Tempat-tempat rehlah yang mereka ketahui. Dan juga berkongsi pengalaman ketika berada di tempat rehlah seperti | Teknik: Soal Jawab BBM: LCD |
| | kebersihan tempat, keadaan persekitaran dan tumbuh-tumbuhan. | |
Langkah 2 (10 minit) | Adab-adab rehlah | 1) Murid-murid menyenaraikan adab-adab rehlah seperti i. niat yang baik ii. tempat yang sesuai dan selamat iii.pakaian yang sopan dan menutup aurat iv.menjaga keselamatan dan perilaku ketika berehlah seperti tidak membuang sampah merata-rata dan mematahkan tumbuh-tumbuhan sesuka hati. 2) Guru menerapkan nilai mengagungkan kebesaran dan keajaiban ciptaan Allah S.W.T disamping cintakan Alam Sekitar. | |
Langkah 3 (10 minit) | Pekara yang perlu dihindari semasa berehlah | 1) Murid dibahagikan kepada 6 kumpulan. Setiap kumpulan diberikan satu petikan daripada keratan akhbar berkaitan dengan gejala kurang sihat masyarakat ketika berehlah. Murid-murid diminta mengeluarkan isi daripada petikan tersebut. | BBM: Keratan Akhbar |
Langkah 4 (10 minit) | Hikmah | 1) Guru dan murid berbincang mengenai hikmah beradab ketika berehah seperti i. mendapat keredhaan Allah S.W.T ii. Keselamatan terpelihara iii. dapat mengambil iktibar | |
Langkah 5 (10 minit) | Penilaian | Guru memberi lembaran kerja kepada murid;- i. Murid diberikan gambar kawasan pantai yang dipenuhi sampah-sarap murid diminta menyenaraikan akibat tidak menjaga adab ketika berehlah ii. murid menyenaraikan bahan-bahan yang boleh dikitar semula. | |
Penutup (5minit) | Rumusan dan Refleksi * Islam menitik beratkan aspek kebersihan * Kebersihan di tempat rehlah sangat penting demi menjaga alam sekitar daripada tercemar dan menjaga ekosistem. * Menjaga adab-adab berehlah dapat memupuk sikap cintakan alam sekitar. | Guru membuat kesimpulan bahawa Islam menekankan soal kebersihan dan hubungkait kepentingan alam sekitar dalam kitaran hidup manusia. | Nilai: Kesedaran kendiri |
No comments:
Post a Comment