Pages

Wednesday, September 12, 2012

Kisah Liyana-Untungla Sapa jadi Cikgu!

Sebelum  ni Cik Thur ada terbaca kisah,gambar,cerita mengenai beban kerja guru..sampaikan ada yang kata guru banyak merungut dan kerja tak Ikhlas...hhuhu..

Betul ke beban guru ni banyak??...

1. Sememangnya guru hari ini banyak tugasnya...kalau tak percaya..cubalah jadi guru ganti. 1 hari pun da   cukup..Cik Thur pun malas da nak cerita satu-satu tugasnya.
2. Sebab tu artikel, karikatur, kartun mengenai  "rungutan dan bebanan" guru2 ni banyak terkeluar di FB, Twitter, Surat Khabar sehinggakan..ada yg bosan membacanya dan timbulah rungutan orang lain...

"Cikgu ni tak reti bersyukur ke?"

"ala kije orang lain pun banyak jugak!"

"Untungla jadi Cikgu!"... dan macam-macam lagi lah...

kenapa kerja guru juga nak dipertikai..kalau kata kije senang..senang lagi jadi "Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja"?? ha apa tugas dia yg nampak dimata kita??? setakat umumkan bermulanya puasa?setakat umumkan tibanya hari raya???lagi untung kan??gaji plak..lagi lumayan..tapi terfikirkah kita bahawasanya dia pun ada tugas lain yang kita tidak tahu tugas disebaliknya.

Jadi penyelesaianya cubalah berfikiran positif dan memahami tugas orang lain.."kita tidak rasa apa yang orang lain rasa".. ikhlas tak ikhlas hanya Allah sahaja yg tahu..sapalah kita hanya sebagai manusia biasa.

Jom baca...
1. Kisah Liyana- Untungla Sapa jadi CIkgu yang mana blog asalnya sudah di delete..dan kenyataan ini pula di balas oleh blog rambut tak kembang ni

Layan~~




No comments: